Unexpected Encounters

The series Unexpected Encounters is based on different meetings during my travelling at the no-places of the world. At almost any trip I enjoyed a conversation with a stranger opening my mind in a magical and unconscious way, carrying those sensorial impacts in my memory with me.
This approach to the unknown individual with whom you come across physically or psychologi- cally, prompts me to hold these situations and make pictures of the mental images. (W.J.T.Mit- chell; Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: U of Chicago P, 1994)
In my case I’m representing plastically the visual, but also the virtual, intangible, the noise, the smell, the feelings and sensations during this situation. The sublime (Kant) may be accompanied by fear, but it’s through the distance that allows you to run away how this fear doesn’t become horror. As you feel safe, you are not mentally nor physically blocked. It is certainly the distance from this time, which allows me to reread these situations and understand how big the moment was.
Through the pieces Unexpected Encounters, I agree with Jacques Rancière, when he affirms that we knot what we see, hear or read, weaving the experiences in our memory. Undoubtedly, this idea of knotting, knitting, sewing and overlapping accompanies me along the creation of the pieces that makes the encounters become something tangible. I’m working with the “unseen”, (J.M.Mondzain) the spaces between pictures which are invisible and intangible spots that compose the concept between the annexes. This is the effect I am looking after and I’m talking about, those images that appear in my mind in between of final images.
My project consists of different Unexpected Encounters, always from a multidisciplinary artistic language using, paper, fabrics, text, light boxes, etc. This work suggests and forms pictures, but mostly it makes visible the unseen using the images that we all carry within us so we can build the unseen.
From this geographical change, new Unexpected Encounters will arise and so new pieces and narrations.

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Cada objeto bien contemplado crea en nosotros un nuevo órgano de percepción.
J.W. Goethe

La serie Encuentro Fortuito nace de uno de mis tantos encuentros en los “no-lugares” del mundo. En todos los viajes he disfrutado de una conversación con un extraño que de una forma casi mágica e inconsciente me ha abierto la mente y causado un impacto sensorial que me acompaña en el recuerdo. La búsqueda de la reminiscencia es una batalla conmigo misma; lucho por buscar un parecido, un rasgo que creo ver, pero cuando me acerco con la lupa solo puedo intuir. Así funciona la memoria. Creemos que recordamos lo que vemos pero tenemos en la mente sombras como las de Tanizaki (Tanizaki J.; El elogio de las sombras; 1933) que impiden ver el ansiado detalle. Es en este mismo instante en el que intento matar la mariposa para ver sus alas, cuando me acerco al individuo desconocido con él que me cruzo físicamente y en ocasiones psicológicamente para dejarme entonces inquietar por la idea de crear pictures. Mitchell me había avisado que esto me sucedería, la lucha entre dos tipos de imágenes: las físicas y las abstractas. Son las últimas las que me quitan el sueño. Vuelvo a salir a la calle, misma acera, misma hora en busca de mi imagen física, esa joven con dos niños que recorre a toda prisa las calles del downtown de Chicago. Pero no la encuentro, aunque en mi   mente la vea y la pueda imaginar
cuando me acerco con el papel y el lápiz al detalle de su piel el vacío me inunda. Tengo una imagen abstracta en la mente que no sé cómo convertir en física. La memoria es mi enemiga, mueve mi mano. Empiezo a hacer bocetos a trabajar sobre ese momento. Ese encuentro que convierto en un fetiche del cual no me quiero desprender. ¡Necesito mi representación! ¡La quiero ya!

“Las estrellas brillaban.”Nunca más esa dicha volverá tal cual. La anamnesis me colma y me desgarra. (Barthes R.; pag.:213; 2005)

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